Hilaria Baldwin, moja sesternica zo šiesteho kolena

Hilaria Baldwin, bývalá učiteľka jogy a súčasná manželka herca Aleca Baldwina, je známa nielen vďaka svojmu rekordnému počtu detí (za osem rokov ich mala šesť), ale aj napríklad kvôli tomu, že akosi „zabudla“, odkiaľ pochádza. Rodená američanka Hilary si totiž tesne pred zoznámením sa s Alecom trochu prikrášlila pôvod (šepkalo sa, ze Alecovi sa zapáčila tmavá kráska Salma Hayek a Hilaria sa z jeho vkusu rozhodla vyťažiť) a z rodáčky z Bostonu sa stala exotická Španielka. Hilaria si zmenila meno, začala hovoriť so španielskym prízvukom a dokonca v televíznych rozhovoroch predstierala, že zabudla niektoré anglické slová. Do svadby s Alecom zakomponovala niektoré španielske tradície, svojim šiestim deťom dala španielské mená a skrátka, pomaly aj sama zabudla, kto v skutočnosti je.

Internet však nezabúda. Po rozpútaní sa škandálu ohľadom jej pôvodu sa objavil kopec amatérskych genealógov, ktorí sa hneď pustili do odkrývania Hilariinho „tajomstva“. Španielskej krvi nemá Hilaria ani kvapku, zato je anglického, nemeckého, škótskeho, írskeho, francúzsko-kanadského a dokonca aj slovenského pôvodu. A ja som jej vzdialená sesternica.

Dozvedela som sa to úplnou náhodou. Na facebookovej stránke Američania slovenského pôvodu každý deň uverejňujú príspevok s profilom niektorej osobnosti, a mňa zaujal práve ten o Hilarii Baldwin. Písali o nej, že je osminová Slovenka: „Jej prastará mama bola dcérou Slovákov z okolia Starej Ľubovne. (Hniezdne)

No toto! Z Hniezdneho predsa pochádza celá moja otcova rodina! Odkedy na začiatku sedemnásteho storočia dorazil do Hniezdneho prvý Gotzmann menom Galgg a s manželkou Uršulou mali dve deti, Daniela a Gertrúdu, Gotzmannovci sa z dediny nepohli a stýkali sa len s miestnymi rodinami nemeckého pôvodu. V rodokmeni sa opakuje niekoľko priezvisk rodín, s ktorými sa navzájom ženili a vydávali – Danielowicz, Fabovszky, Klein, Krull, Korsch, Raab, Matirko, Marschalko, Madonyi, Fuker. Ak niekoho predkovia pochádzajú z Hniezdneho, na sto percent sme príbuzní. Podľa testov DNA mám aj tu v USA desiatky, ak nie stovky príbuzných, pochádzajúcich od nejakého nič netušiaceho predka z Hniezdneho, ktorého syn alebo dcéra sa na začiatku 20. storočia rozhodli vycestovať za oceán. Bude aj Hilaria jedna z nich?

Blggerka Adina zo stránky myfamilygenie.com píše: „The only other ancestral roots I found on Hilaria's maternal line were from modern-day Slovakia. Her 2nd great-grandparents, Victor and Anna (Aleksik) Rura were married in Manhattan on 6 October 1906 and settled in Western Massachusetts. Several Slovakian metrical books are available on FamilySearch, so I was very excited to see Hilaria's Slovak roots. Victor was baptized 10 September 1882 in Gňazdá, Stará Ľubovňa, Slovakia, as seen below.“

V preklade: „Jediné ďalšie korene predkov, ktoré som našla po praslici, boli zo súčasného Slovenska. Hilariini praprastarí rodičia, Victor a Anna (Aleksik) Rura sa zosobášili na Manhattane 6. októbra 1906 a usadili sa v západnej časti štátu Massachusetts. Na FamilySearch je dostupných niekoľko slovenských matričných kníh, takže som bola nadšená, keď som sa na vlastné oči mohla presvedčiť o Hilariinych slovenských koreňoch. Victor bol pokrstený 10. septembra 1882 v Hniezdnom, okres Stará Ľubovňa, Slovensko.“


Aj ja som sa teda zahĺbila do starých matrík. Viktor Rúra sa narodil 5. septembra 1882 v Hniezdnom ako syn Jakuba Rúru a Elizabethy Fabovszkej. Krátko po dovŕšení dospelosti emigroval a usadil sa v New Yorku. Tu sa oženil s Annou Alexíkovou zo Starej Ľubovne (rodičia boli Jozef a Katarína Sarnesky?). Zatiaľ sa mi nepodarilo zistiť, či sa poznali už predtým, alebo sa zoznámili až po príchode do Ameriky. Kedysi bolo bežné, že emigranti z jedného regiónu držali spolu, takže obe možnosti sú rovnako pravdepodobné. Ich svadba sa konala 6. októbra 1906 a už 18. septembra 1907 sa páru narodila prvá dcéra Lillian (Victoria) Antonia. V čase sčítania obyvateľstva v roku 1910 do rodiny pribudol aj malý Johnny a pravdepodobne tiež Annin brat Štefan Alexík. Viktor a Štefan pracovali v továrni na výrobu automobilov.

Pár mal dokopy päť detí, po Lillian a Johnnym nasledovali Julia, Anna a Wilhelmina. Nás však bude zaujímať práve najstaršia Lillian. V roku 1928 sa vydala za Francisa Weblera. Narodila sa im dcéra Irene Webler, ktorej dcéra je Dr. Kathryn Hayward, Hilariina matka.

No a ako som teda s Hilariou prepojená ja? Victorova matka bola Elisabeth Fabovszky, narodená 18. novembra 1846 v Hniezdnom. Jej sestra Julianna mala tiež syna Victora, ktorý je otcom mojej prababky Márie Gotzmannovej (minulý rok som na blogu sledovala príbeh jeho sestry Vilmy, ktorá tiež emigrovala do Ameriky). S Hilariou Baldwin tak máme spoločných praprapraprarodicov, Katarínu Danielovicz a Stephanusa Fabovszkého, rodičov Elisabeth a Julianny. Sme sesternice zo šiesteho kolena.



Práve vďaka príbehom ako tento vznikol môj záujem o genealógiu. Fascinuje ma skutočnosť, že kedysi pred dvesto rokmi v Hniezdnom žila akási Katarína Danielovicz, ktorej DNA je teraz v telách jej potomkov roztrúsená po celom svete. Možno sa nepoznáme, možno sa v živote nestretneme, no navždy budeme spojení malým kúskom spoločnej histórie.


Žiadne komentáre:

Používa službu Blogger.