Rodina Gotzmann: Ako som hľadala Jozefa a našla Vilmu s Vilmuškou

Ako som hľadala Jozefa a našla Vilmu s Vilmuškou

Genealógii sa nevenujem dlho, amatérsky asi dva roky. Jednou z otázok, na ktoré sa snažím nájsť odpoveď, je pôvod môjho pradedka Jozefa Gotzmanna. Jozef bol remenár v Pečovskej Novej Vsi, ktorý si vzal svoju údajne sesternicu Máriu Gotzmannovú a mali spolu môjho dedka Pavla, uja Eda a tetu Manciku. Píšem údajne, pretože rodokmeň máme zmapovaný podľa Márie až do sedemnásteho či osemnásteho storočia. Odkiaľ však prišiel Jozef, sa nevie. Mária sa aj za slobodna volala Gotzmannová, takže teória o príbuzenskom vzťahu by sedela.

Prababka Mária Gotzmannová, pradedko Jozef Gotzmann, prateta Mancika Gotzmannová (neskôr Lompartová).

Podľa náhrobného kameňa v Sabinove viem, že Jozef sa narodil 19. marca (to je teda prekvapenie) 1896 a zomrel 17. decembra 1955. V žiadnych slovenských matrikách, predovšetkým z Hniezdneho, som ho však nenašla. Až kým mi strýko Pavol nepovedal, že Jozef sa údajne narodil v Budapešti. Jedna záhada rozlúštená. Keby som tak vedela mená jeho rodičov, to by sa mi lepšie hľadalo... Strýko však napísal na matriku do Sabinova, no tam mu nevedeli pomôcť. V záznamoch o Jozefovom úmrtí mená jeho rodičov nemajú.

Hrob prarodičov Jozefa a Márie. Okrem dátumov narodenia a úmrtia nie je o Jozefovi nič iné známe.

Hľadá sa Jozef...

Začala som teda hľadať v budapeštianskych záznamoch. Na prelome storočia bola Budapešť veľké mesto, živá metropola, plná prisťahovalcov zo všetkých kútov Rakúsko Uhorska. Len malá časť záznamov je indexovaná a keďže neviem mená Jozefových rodičov, ani okrsok, v ktorom sa narodil, je to ako hľadanie ihly v kope sena.

Začala som teda jednoducho. Do hľadania som zadala priezvisko Gotzmann s rodným mestom Budapešť. A tu sa moje pátranie otočilo úplne iným smerom.

Prvá totiž vyskočila akási Vilma Gotzmann. Deň pred Vianocami v roku 1894, 23. decembra, sa jej narodila dcéra Vilma. Malá Vilma bola pokrstená bola 27. decembra. Najprv som si myslela, že je to len náhoda a takmer stránku zatvorila ako nedôležitú, ale rozhodla som sa pozrieť na záznam bližšie. Čo ak táto Vilma je z nejakej maďarskej vetvy Gotzmannovcov, odkiaľ pochádza aj môj záhadný Jozef?

...a našla sa Vilma!

Namiesto toho to, čo som našla, mi vyrazilo dych. Podľa záznamov bola Vilma slobodná, nevydatá žena, dcéra Jakuba Gotzmanna a Julianny Fabovszkej! Teda sestra Viktora, ktorý je otcom mojej prastarej mamy Márie! Vilma bola jej teta, ktorú som nemala v rodokmeni ani ja, ani strýko. V poznámkach je uvedená skratka v. sz. jegy, čo znamená "existuje rodokmeň". Vilma teda kňazovi najskôr ukázala svoj rodný list, kde bolo uvedené, že pochádza z Hniezdneho. Za krstnú matku jej išla Mária Gotzmannová, tipujem, že jej sestra, a nejaký Ferenz (František) Fischer. Meno Fischer sa v tej dobe vyskytovalo aj v Hniezdnom, takže to mohol byť nejaký známy alebo príbuzný. Tieto záznamy sú z oblasti Józsefvárosi, Budapest, Pest-Pilis-Solt-Kis-Kun, Maďarsko.




Nenašla som teda novú vetvu rodiny Gotzmannovcov, našla som však stratenú Vilmu, o ktorej som ani nevedela, že ju Jakub s Julianou mali. A to kvôli tomu, že jej počas indexovania zle zapísali meno. Namiesto Gotzmann je uvedená ako Gnzczman.

Podľa záznamov z matriky sa Wilhelmina Gotzmann narodila 24. júna a pokrstená bola 27. júna 1877 v Hniezdnom. Za krstných rodičov jej išli Stephanus Korsch a Maria Raab. Tu sa však moje pátranie neskončilo.




Podľa budapeštianskej matriky mala v čase narodenia dcéry Vilma len 16 rokov. Čo s ňou bolo ďalej? Ako sa ďalej vyvíjal život Vilmy a malej Vilmušky? To, čo som našla, ma ešte viac šokovalo.

Žiadne komentáre:

Používa službu Blogger.