Rodina Gotzmann: Minnie Mary Gotzmann, Američanka

Po tom, ako som zistila, že Vilma aj Vilmuška Gotzmannové nezávisle od seba emigrovali do USA, som bola na chvíľu bez slov. Nikdy by som nečakala, že narazím na takúto informáciu. Testy DNA mi ukázali, že mám tu v Novom Svete kopec príbuzných, zvyčajne bratrancov a sesternice z piateho či šiesteho kolena. (DNA) Možno je niektorý z nich potomkom Vilmy alebo Vilmušky?

O Vilme som toho zatiaľ veľa nezistila. Neviem, kto je Bany Klein, ani čo sa s ňou stalo po vylodení v roku 1904. Zato Vilmuškin život mám pred sebou ako na dlani. Hoci bola Vilmuška pokrstená ako Vilma, mám silný dojem, že jej celé meno bolo Wilhelmína Mária. Podľa papierov pri žiadosti o občianstvo bola totiž uvedená ako „Milma“ (takmer určite preklep) a jej oficiálne meno od roku 1920 bolo Minnie Mary Gotzmann. Minnie – Wilhelmína, Mary – Mária. Odteraz ju teda budem volať Minnie.

V roku 1920 pracovala Minnie ako čašníčka v bohatej židovskej rodine. VIAC O RODINE

V roku 1925 Minnie požiadala o americké občianstvo a 19. marca 1926 ho aj získala. Ešte predtým sa však stihla vydať, 25. októbra povedala svoje áno mužovi menom Konstant Schlachta (Konštantín Šlachta). Jej občianstvo bolo vystavené na meno Minnie Mary Schlachta.

Aj Konštantín, podobne ako rodina Minnie, pochádzal z Hniezdneho. Narodil sa XY rodičom XY a mal osem/deväť súrodencov. Do USA prišiel podobne ako Minnie ako malé dieťa. VIAC O KONSTANTOVI

Minnie a Konstant sa usadili v meste Schenectady v štáte New York. Niekoľko rokov po svadbe sa im narodila dcéra Dorothea. Podľa sčítania obyvateľstva v roku 1930 žili na XY ulici a Konstant pracoval ako krajčír, kým Minnie bola žena v domácnosti. O desať rokov neskôr žili na SY ulici a kým Konstant pracoval vo svojej vlastnej krajčírskej firme, Minnie bola zamestnaná ako kuchárka.

Dorothea sa v roku 1952 vydala za Roberta Jonesa. Konstant zomrel v roku 1981 ako 90-ročný. O osude Minnie a či mali Dorothea s Robertom nejaké deti, stále pátram.

Príbehy ako tento sú jeden z dôvodov, prečo ma genealógia nesmierne baví. Je to ako spojenie investigatívnej žurnalistiky s čítaním beletrie, akurát s tým rozdielom, že keď čítam príbeh Vilmušky, ktorá sa narodila deň pred Vianocami v chladnej Budapešti slobodnej a neplnoletej matke, ako trinásťročná nastúpila na loď a vydala sa na nepohodlnú cestu cez Atlantik, neskôr sa zamestnala v dome prominentnej židovskej aktivistky na Manhattane a napokon sa usadila na pokojnom americkom predmestí, našla si manžela a založila rodinu, viem, že nám v žilách koluje aspoň trocha spoločnej krvi.

Žiadne komentáre:

Používa službu Blogger.